Baudelostraat    

                                                                                                    95 foto's                                                              

In 1900 werd de Vrijdagmarkt verbonden met de Ottogracht (waar zich de voormalige Baudeloo-abdij bevond) door de brede Baudelostraat die verder uitloopt op de Baudelokaai.

Vóór 1900 liep er van de Vrijdagmarkt naar de Ottogracht een smal straatje, de Druifsteeg, later Struivelstraat en heden, verbreed, Baudeloostraat geheten.  De Druifsteeg werd in 1900 afgebroken.

Aan de noordzijde van de Vrijdagmarkt was dat trouwens niet de enige steeg of smalle straat; het was er een wirwar van straatjes met een arbeidersbevolking.

De aanleg van de Baudeloostraat betekende tegelijk een heuse kaalslag van die buurt. De socialisten waren akkoord met deze uitdrijving en sanering.

Na de aanleg van de nieuwe Baudeloostraat, die zich uitstrekt van de Vrijdagmarkt tot aan de Baudelookaai, stelt men echter vast dat de straat maar moeizaam vol geraakte. En wie kwam daar wonen? Zelfstandigen, bedienden en renteniers.

Sommige huizen werden ook niet bewoond door de eigenaar, maar werden verhuurd als  opbrengstwoningen. Geen arbeidershuisjes dus, wel een straat bevolkt door de kleine burgerij. Reden: de bouwgronden waren te duur voor arbeiderswoningen.

Na W.O. I geraakte de straat wel geleidelijk volgebouwd.

De belangrijkste architect die in de Baudeloostraat actief is geweest, was Jacob Gustaaf Semey (Gent 1864 - Brugge 1935). De huizen, vanaf de Vrijdagmarkt 17 tot en met de Baudeloostraat 19, zijn

door hem ontworpen. De woningen die hij ontwierp beantwoordden aan de verwachtingen van de burgers: een veruiterlijking van hun rijkdom en bovendien laten zien dat ze intellectueel en artistiek ontwikkeld waren. Semey werkte vooral in een gevarieerde eclectische stijl. De volkse spreuken en de sculpturen van Vlaamse of Gentse historische figuren op de gevels (ook op de Vlaamse Kaai) gelden als ornamentiek en zijn een bevestiging van Semey’s liberalisme en Vlaamse sympathie.

De verder gelegen gebouwen hebben invloeden ondergaan van art nouveau, art deco en de expressieve baksteenarchitectuur van de Amsterdamse School. Er zijn ook nog 14 huizen met een neoclassicistische gevel. Geen eenheid dus.

Sedert de aanleg van de parking onder de Vrijdagmarkt is er ook een inrit naar die parking in de straat.